Maden på skolen - Efterskolen Hjarnø

Maden på skolen

Når hoved, krop og sind skal fungere godt dagen igennem, kræver det, at du jævnligt fylder på med lækker og velsmagende mad. Så det kommer du til, når du sætter dig til bords med dine kammerater i vores spisesal.

Maden og måltiderne er en vigtig del af hverdagen på efterskolen og fællesskabet, og det er derfor obligatorisk at møde til dem. Vi tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens officielle kostråd og spiser ud fra princippet “Mest mulig mæthed for færrest mulige kalorier”.

Mad er fundamentet for at have energi og overskud til hverdagen og de boglige fag. Alle spiser den samme mad, og du lærer om madvaner i teori og praksis. Hvis du ønsker vejledning i forhold til hvor meget og hvad, der vil være hensigtsmæssigt for dig at spise, i forhold til at nå det mål du har sat dig for året, står vores sundhedsvejledere til rådighed. Vejledning foregår både individuelt og i grupper.

Et af Sundhedsstyrelsens officielle kostråd handler om at spise planterigt, varieret og ikke for meget. Det vil blandt andet sige at spise forskellige grøntsager, frugter og fuldkornsprodukter hver dag og variere mellem forskellige typer fisk, magre mejeriprodukter og magert kød hen over ugen. Derudover anbefales det, at slukke tørsten i vand samt spise mindre af de salte, søde og fede. For nogen er det helt naturligt at spise planterigt, varieret og ikke for meget, mens det for andre ikke er nemt. Det vil måske betyde, at du skal udfordre din kræsenhed og dit mod til at smage på nyt, og gøre noget andet end det du plejer.

Der serveres 6 måltider dagligt, som indtages i skolens spisesal. Vi sørger for mad, drikkevarer og forfriskninger til alle måltider og lejligheder. Vi tager højde for fødevareallergier, imødekommer ønsker om vegetarkost samt kost uden svinekød.

Madmod og inspiration

Lige præcis madmod er et af temaerne, vi arbejder med på Efterskolen Hjarnø. Vi tror på, at man skal udfordres for at udvikle sig og det gælder også i forhold til at spise varieret.

I fællesskabet arbejder vi med denne udfordring ved at alle elever gennem hele skoleåret på skift er med i køkkenet til alle måltider og tilberede den sunde mad. Her bliver man som elev udfordret på sit madmod, når man skal tilberede og smage på helt nye madvarer.

Men det er ikke kun dig som elev, som vil opleve at blive udfordret på dit madmod. Det bliver dine forældre også. For i løbet af skoleåret arrangerer vi Familiedage, hvor vi også sætter fokus på varieret kost og madmod i praksis.

Når du er med i køkkenet lærer du desuden – både teoretisk og i praksis – hvordan du vælger og tilbereder sund og dejlig mad, som giver dig god energi. Undervisningen foregår blandt andet ved, at du aktivt er med til at tilberede de sunde og gode måltider til dine kammerater og dig selv flere gange i løbet af skoleåret. Vi spiser dagligt 4 obligatoriske måltider; morgenmad, middagsmad, eftermiddagsmad og aftensmad. Derudover er der 2 valgfri mellemmåltider/forfriskninger om formiddagen og aftenen. Hvorfor – det lærer du mere om, når du starter på skolen. Den varme mad får du midt på dagen, mens du får rugbrød og pålæg til aften.

Du finder hurtigt ud af, at det er forbavsende let at leve sundt.